hastskotarlivet.blogg.se

Här får ni följa mig, som hästskötare hos proffstränaren Claes Svensson, genom vardagen som innehåller allt från tävling till hur det fungerar i vardagen samt så får ni följa mig och mina ponnytravare som jag har tillsammans med min syster och hennes dotter! :)

Puh, nu kan vi ladda på allvar!

Kategori: Ponnytrav

I lördags var det dagen med stort D. Mätning av våra två ponnytravare Te-Quila "Tila" och Tip Top "Tippen". Både två är rätt höga och har så varit sedan de var små. Så jag gick in med inställningen att båda var för höga så att jag inte skulle bli så besviken när väl resultatet kom. Transporten rullade mot Örebro och vi var väldigt nervösa. Väl på plats så gick vi runt med ponnysarna i nästan en timma för att de skulle gå av sig lite energi och slappna av. Tila skulle mätas för sista gången enligt det nya mätreglementet och Tippen för andra gången. De började med att mäta de två hingstarna som var på plats och sedan skulle det bli vår tur. När det väl var vår tur så ville jag bara sjunka genom jorden, jag hade ingen bra känsla alls i kroppen och jag ville bara därifrån. Vi började med att mäta Tila, först fick de henne till väldigt högt och jag bara: nej nej, det stämmer inte. Sedan mätte de om igen och efter att ha kontroll mätt flera gånger så föll det på 129,5cm. Så alltså har damen inte växt något alls på två år, en halva på en stor sten föll från mitt hjärta. Men helvetet var ju långt ifrån slut efter beskedet att Tila klarat sig för Tippen var ju kvar. Killen är rätt högbent och vi har haft svårt att urskilja hur hög han är och känslorna har varit sisådär. Även Tippen fick de väldigt högt först men Tippen hade svårt att slappna av och kunde verkligen inte stå still, vilket gjorde det hela så mycket svårare. Efter att ha mätt om och om och om igen tills han slappnade av lite sådär någorlunda så fick de Tippen till 130,0cm. Puh, ett par glädjetårar rann nedför kinderna. Och den andra halvan på den stora stenen föll även den.
 
För er som inte vet så tävlar man med A- och B-ponny inom ponnytravet. Vi tävlar B-ponny och de får vara max 130,0cm så Tippen klarade sig precis. Nu får vi tävla i två år till i alla fall med vår stjärna Tippen innan en ny pärs väntar.
 
Jag lovar er att det var ett väldigt glatt gäng som styrde kosan mot Mantorp igen och det firade jag med en stor Caramellatte på Max samt en hallonpaj med glass! :) 
 
Kram Carro

KOMMENTARER:

  • Mirra - NH och Hoppryttare säger:
    2014-03-27 | 09:57:33
    Bloggadress: http://mirramarika.blogg.se

    Va tur att han klarade sig som B-ponny :)
    Har förresten en frågestund om en ny ponny som jag har börjat rida och det vore jättekul om du frågade något. Ställer du 5 frågor eller mer så får du en länk :)
    Du hittar den här: http://mirramarika.blogg.se/2014/march/fragestund-om-maggie.html#comment

Kommentera inlägget här: